Olle Oljud

 news sounds press gigs collaborations  discography back to menu  
       
 

Press photos & reviews

 

olle oljud
For print: jpeg, 3587x2469px, 300 ppi, 3.4 MB
For web: jpeg 885x592 px, 72 ppi, 88 KB
Photo: Michael Larsson (www.ohsoweird.se)

promo pic
Promotion photo

For print: TIFF, CMYK, 2937x2592px, 300 ppi, 13 MB
For web: jpeg, 705x622px, 72 ppi. 125 KB
Photo: Olle Oljud

promo pic
Promotion photo
For print: TIFF, RGB, 2592x3872px, 300 ppi, 12 MB

For web: jpeg, 535x800px, 72 ppi, 84 KB
Photo: Olle Oljud

promo pic
from Norbergfestival 2009

TIFF, 2000x3000px, 10 MB
Photo: Conny Fornbäck (gnapp.se)

 

   
 

Biography (ska uppdateras/gammalt)

( pdf , rtf

   
 

press cut/reviews

"Verkligt experimentella ambitioner hör jag bara i en låt av Gävles egen Merzbow – Olle Oljud. Hans ”Vår fina livskvalité”, med skitigt lo-fi till skillnad från samlingens i övrigt boostade välljud, startar i blixtrande elgitarrnoise, inkorporerar demonisk röst och feedbackelektronik som mot slutet toppas med – munspel. Knäppt, starkt, originellt. "
Utdrag från recension av Sven Rånlund, i Sound of music
Blandade artister
”Elektronisk Kompilation”
(Stupid Dream Records)


 

"..but throughout this collection is too cheesy for the "real" experimental heads of Vital Weekly, except for the noise of Olle Oljud. "
Excerpt from review, Vital Weekly 611
Blandade artister
”Elektronisk Kompilation”
(Stupid Dream Records)


Blandade artister
”Elektronisk Kompilation”
(Stupid Dream Records)
4/5

Tre spår är direkt outhärdliga, iSH, Olle Oljud och The Deer Tracks, som i tur och ordning fastnat i hurtflåsig knasrap, noise på svenska som klasspolitisk provokation och en cementerad övertro på att musik som förmår beröra måste börja i upphovsmannens egna och i sin tur oerhört berörda känsloliv (vilket dessutom kanaliseras i överdrivet affekterad sång). (klippt från recension)
Björn Berglund/Ergo


Elekronisk Kompilation

"....Olle Oljud fortsätter att göra skäl för sitt namn med sina kaosteorier i sitt musikskrivande... (klippt från recension)

Erik Süss/Arbetarbladet


Kungen, Sandviken 2005-11-26

"På utspridda soffor sitter en ringa skara och trycker. Framme på scenen står Olle Oljud och frambringar ett mastigt muller ur sin dator. Olle har en fascination för alla de där små ljuden som många uppfattar som störande. Ljudet saknar både toner och takt och är därför snarare att betrakta som en installation än musik. Eftersom jag är musikrecensent och inte konstkritiker avhåller jag mig från att sätta något betyg."
/Arbetarbladet


".. It was nice to be able to counter the dark droning noise of Olle Oljud ..... "
/Release magazine, report from Norbergfestival, 2003.

"När det gäller elektronisk musik brukar det vara bäst att lämna sina tonala behov hemma och i stället rikta in sig på diverse manipulationer av frekvenser. Olle oljud är ett passande namn på kvällens första akt. Här är det ljud för hela slanten, med den ensamme Olle oljud vid spakarna. Ett dronande ljud ekar i lokalen under flera minuter, skiftar frekvenser alltmedan han pratar i ett par hörlurar och man anstränger sig för att förstå det, men vad svårt det är."
/Arbetarbladet 2004-02-07 "

..Olle Oljud står på ett hörn av scenen och skruvar på rattar, trycker på knappar, pratar i en hörlur, halsar ur en flaska Absolut och spelar på något underligt hemmagjort stråkinstrument. En enkel och snygg slinga loopas i botten av alltihop och på detta lägger Olle en massa ljudskräp, förvrängda ljud, brus, sin egen röst modifierad av rundgångar. Det är en lofi-punk-elektronika som trots all skräpighet låter ganska trevlig, bortsett från det där stråkinstrumentet, som verkligen låter illa."
/Gefle Dagblad, 2004-02-07


Beatles drar folk i Gävle (Beatleskväll på Nebraska )

Beatlesfansen hittade till Sjömanskyrkan för att höra en rad olika
lokala artister tolka 60-talsgruppens kända låtar.

... Och när ljudkonstnären Olle Oljud går lös på "Obladi oblada" i en brutalknasigt kärleksfull karaokeversion, så tror jag att George Harrison och John Lennon ler i sina himlar. Hade Paul och Ringo varit i spelsalen hade de nog också garvat misstänker jag.
...
/Arbetarbladet 2005-05-13


Olle Oljud avslutade kvällen med ett set improviserad friformselektronik med skrapiga brusmattor, klockspel och elektroniska klanger. Att framföra så pass krävande musik inför publik är vågat, detta är musik som de flesta egentligen är ointresserade av att engagera sig i.
/akultur.org/


OLLE OLJUD: THE RECONSTRUCTION OF...
CDR: Self-Release [2006]

[..some texts have been removed, follow the link below to read it in whole]

.. The recording features two long tracks, 26 and 24 minutes respectively, of improvised electro-acoustic sound sculptures which encapsulates the whole distortion / drone / avant-garde / noise genres all within each individual track. Using a variety of home made instruments and modifying other conventional ones the music presents a challenge to the ears as it hammers away without remorse or consequential thought to the damage being brought forward.

Slogging through tar would be easier than trying to fathom out what this music represents. On the one hand it gives extreme electronics a severe run for its money in the pain inducing stakes whilst on the other there’s an undeniable sense of ‘take it or leave it’ belligerence which is to be secretly admired. Howling like a constipated banshee in a force 10 gale the music leaves a trail of brain numbing destruction in its wake. Only when it finally stops does peace and a feeling of normality return. The silences in the aftermath a blessed relief. If ever there was a conversation stopper then this is it.

Where this recording differs from Aberg’s previous work I can’t say…truth be told I’m too scared to ask…but if a raucous din gives you a warm glow then this will not disappoint. How often you would willingly play this is another matter all together. Four times was my limit and I have the constitution, and the build, of an ox. Where the limits are to your pain threshold only you will know but be warned that this release is a heavy going and patience destroying testament to one mans freedom of artistic expression.

One of the most challenging pieces of music I’ve ever had to review and that’s no understatement.

ANM

[..the review can be read in its whole at Aural Pressure]

http://www.auralpressure.com/



OLLE OLJUD
NORBERG 03
CD - Demo, 2003

På årets Norbergfestival springer jag in i Olle som sträcker mig en CD-R med rosa omslag. Med tanke på titeln tror jag först att han lyckats spela in och ge ut en live av gårdagens konsert men så är det tyvärr inte. Låtarna är inspelade i Studio Vardagsrummet i början av juli. Det är fyra spår, alla drygt 10 minuter långa och med märkliga titlar som kanske är nonsens eller betyder något på ett främmande språk.

Första spåret låter som en lagom rytmisk kakafoni av hostande och hackande motorer medan Olle dyker upp här och där och gör distade flygplansljud och små tjut med munnen. Något som låter som en liten trevlig loop gjord med analog synth dyker upp som hastigast och försvinner tyvärr lika hastigt.

I efterföljande tre spår fortsätter flygplanshärmandet till olika sorters komp. Det är drones, rundgång, muller, tjut och saker som låter som svajig skivspelare. Mycket användande av flanger som förstärker flygplanskänslan. En temaskiva? I alla fall är det inte en dålig skiva, även om jag blir lite kluven till Olles "sång". Det blir ibland lite lätt komiskt och det är svårt att säga om det är avsiktligt eller inte. I sista (och bästa) spåret funkar det dock riktigt bra uppblandat med pratsång. Det är svårt att urskilja vad han säger, kanske är det bara nonsens. Det är i alla fall bra att Olle Oljud finns.

/ Mattias S (www.fatbankroll.com)